Komunikace s handicapovanými
Požadavky na absolvování
Komunikace s handicapovanými
Pravidla komunikace při jednání s neslyšícími:
- Zřetelně artikulujte.
- Váš obličej musí být dobře osvětlen. Plnovous, zakrývání úst rukou a další překážky v odezírání vytvářejí komunikační bariéry.
- Mluvte pomalu a zřetelně.
- Používejte jednoduché věty.
- Ptejte se, zda Vám bylo porozuměno.
- Kontrolujte svou i partnerovu neverbální komunikaci.
- Buďte trpěliví a neodsuzujte to, co může vzhledem k absenci zpětné vazby působit dojmem disociality.
- Dávejte neslyšícímu čas a možnost oddechu.
- Pochvalte neslyšícího, odezírání je pro neslyšícího velmi těžkou aktivitou.
Pravidla komunikace při jednání s nevidomými:
- Nevidomí jsou zcela normální lidé, vyvarujte se projevů soucitu.
- Jednejte vždy přímo s nevidomým, i když má s sebou průvodce.
- Představte se a popište své postavení.
- Popisujte, co a jak děláte.
- Vytvořte přijatelné akustické prostředí, odstraňte zdroje rušení a šumění, jsou „mlhou“ v komunikaci.
- Nepohybujte se tiše po místnosti, dávejte o sobě srozumitelně vědět.
- Upravte prostředí tak, aby nebylo plné překážek a bariér.
Pravidla komunikace při jednání s tělesně postiženými:
- Pozorně vnímejte postiženého.
- Přes různé atypické projevy předpokládejte jeho normální inteligenci.
- Věnujte postiženému čas.
- Pokud je postižený na lůžku, v křesle nebo na vozíku, nestůjte nad ním, ale posaďte se k němu.
- Dodržujte běžné konvence.
- Vytvářejte a pomáhejte vytvářet bezbariérové prostory.
Pravidla komunikace při jednání s mentálně postiženými:
- Přistupujte k mentálně postiženým stejně jako k ostatním lidem, ovšem s větším taktem a trpělivostí.
- Obracejte se především na postiženého, i když je přítomen doprovod.
- Mentálně postižený zasluhuje stejnou úctu a respekt jako jiní lidé.
- Oslovujte jménem, netykejte.
- Opakujte své otázky i instrukce tolikrát, kolikrát je to zapotřebí.
- Buďte trpěliví a tolerantní.
- Úroveň sdělení přizpůsobte mentální úrovni postiženého.
Naposledy změněno: pátek, 27. března 2015, 10.18