Hovoříme-li o nemocničních informačních systémech, měli bychom upřesnit význam tohoto pojmu:


Definice Nemocniční informační systém (NIS) je komplexní, integrovaný informační systém, který pokrývá administrativní, finanční a klinické aspekty řízení nemocnic. NIS zahrnuje jak automatizované tak manuální zpracování informací.


info Všimněte si, že pojem informační systém zahrnuje veškeré nakládání s informacemi v organizaci (v této souvislosti se též používá termín management informací), není tedy synonymem pro elektronické informační systémy, které jsou pouze jeho specializovanou částí.


odkaz Pro více informací navštivte například stránky české wikipedie.


Současné nemocniční informační systémy se soustředí na integraci všech klinických, finančních a administrativních informací spojených s poskytováním zdravotní péče pacientům. V této souvislosti se také označují jako systémy pacientsky orientované (patient centered). Nemocniční informační systémy dnes zahrnují celou řadu modulů od modulů klinických, finančních a administrativních až po moduly podpůrné, jakými jsou například vedení skladů, doprava či stravovací provoz.


V minulosti byly jednotlivé komponenty NIS často dodávány několika dodavateli specializujícími se na určité části systému (ekonomika, klinika, laboratoře, personalistika a mzdy, …). Cílem dnešních NIS je co největší integrace všech částí do jednoho funkčního celku.


souhrn Nemocniční informační systémy mohou být tvořeny softwarovými moduly od jednoho či více dodavatelů, vždy však záleží na úrovni integrace jednotlivých modulů a kvalitě řešení jako celku. Typické pro NIS je distribuované pořizování a zpracování dat a centralizace pozornosti na pacienta.




Informační systémy se začaly ve zdravotnictví prosazovat s postupným zaváděním informačních technologií zhruba od 60. let minulého století. Architektura prvních informačních systémů vycházela z možností, jaké tehdejší informační technologie nabízely. Základem informačních systémů byly rozměrné sálové počítače, s nimiž uživatelé informačních systémů komunikovali prostřednictvím monochromatických alfanumerických terminálů. První informační systémy vyvíjené na platformě sálových počítačů byly nejen nepříliš přívětivé pro uživatele, ale zejména velmi drahé. Nelze se proto divit, že první systémy byly nasazovány především do těch oblastí, kde šlo spíše o rychlé zpracování velkého objemu dat než o sofistikované funkce specializovaných klinických modulů. V počátcích zdravotnické informatiky byl tedy hlavní důraz kladen na efektivitu použití informačních systémů.


Vznikaly první aplikace pro hromadné zpracování dat, jako například systémy pro administrativu pacientů (centrální příjem a propuštění, vyúčtování poskytnuté péče), účetní a další administrativní systémy nemocnic či systémy pro zpracování výsledků laboratorních měření.


Druhou oblastí, v níž byly nejvíce nasazovány informační systémy, byly zdravotnické oblasti náročné na výpočty, jakými jsou například výpočty dávek ozáření při onkologické léčbě či výpočty potřeby nutriční výživy v intenzivní péči. Od počátku využívání výpočetní techniky byla také středem zájmu manažerů a lékařů zdravotnická statistika.


V 60 a 70 letech ještě nemůžeme hovořit o nemocničních informačních systémech ve smyslu komplexních a integrovaných informačních řešení, šlo spíše o soubory izolovaných modulů s omezenou možností výměny dat. Od samého počátku se však informační systémy staly základní součástí správy informací (informačního managementu) v nemocnicích. Ke vzniku komplexnějších řešení začalo docházet až na počátku osmdesátých let minulého století. V České republice byl přitom vývoj oproti světu (především USA a západní Evropě) opožděn o dalších zhruba 10-15 let.

Naposledy změněno: pátek, 22. července 2011, 17.03